mavara
mavara
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, توسط mansour |

خلسه چيست؟
 خلسه حالتی بين خواب و بيداری است که امواج ذهنی در شرايط آلفا قرار میگيرند و تلقين پذيری انسان افزايش می يابد. در حالت خلسه انسان در:
 1- آرامش قرار میگيرد.
 2- توجه از امور عادی جدا میشود.
 3- آگاهی و تمرکز بيشتر میشود.
 4- حواس پنجگانه فيزيکی تضعيف میشود.
 5- حواس برتر هويدا و تقويت میشود.
 6- ضمير خودآگاه کنار رفته و ضمير ناخودآگاه پديدار میگردد.
 7- در اين حال امواج فکری انسان در سطح آلفا قرار می گيرد و تلقين پذيری انسان بيشتر میشود.
 بنابراين مناسب است که در حالت خلسه از تلقين استفاده نمود تا تاثيرات بيشتری به همراه داشته باشد. بايد توجه داشت که خلسه از نظر کيفيت به دو نوع مثبت و منفی تقسيم بندی میشود بايد خلسه منفی را شناخت و اگر پيش آمد از خلسه خارج شد.
 ويژگيهای خلسه مثبت:
 1- تنفس آرام و عميق است.
 2- ضربان قلب طبيعی است.
 3- شخص احساس آرامش و رهايی دارد.
 در حالی که در خلسه منفی تنفس تند و سطحی است و شخص حالت اظطراب و تنش دارد.
 در زندگی روزمره حالت هايی پيش می آيد که مشابه خلسه می باشند بايد در اين شرايط و موقعيت ها به خود تلقين مثبت نمود.
 حالت های مشابه خلسه:
 1- مواقعی که در حال استراحت هستيد
 2- زمانی که خيلی خوشحال يا خيلی ناراحت هستيد.
 3- لحظاتی قبل از اين که به خواب برويد
 4- بلافاصله بعد از بيدار شدن
 5- قرار گرفتن در مکانهايی که جزء اهداف شما است.
 6- در موقع بيماری، حوادث
 لحظات قبل از بخواب رفتن و بلافاصله بعد از بيدار شدن يک خلسه طبيعی عالی، مثبت، عميق و بسيار سودمند و مفيد میباشد. اين دو نوبت خلسه بسيار ارزشمند میباشد و میتوان از آن در جهت تغيير در عادات و رفتار و نيز تصحيح باورهای ذهنی غلط در سطح ناخودآگاه استفاده نمود. بنابراين برای افزايش تمرکز و تقويت حافظه شما بايد از اين دو نوبت خلسه طبيعی استفاده نماييد. خلسه فی نفسه مفيد می¬باشد بدين معنی که اگر شما در حالت خلسه قرار بگيريد و تلقين هم نکنيد، صرف قرار گرفتن در خلسه برای سلامتی جسم و ذهن و تقويت تمرکز مفيد میباشد.
 تکنيک ساده برای قرار گرفتن در حالت خلسه
 يک روش ساده و موثر برای رفتن در خلسه استفاده از تنفس و شمارش معکوس میباشد بدين ترتيب:
 1- زمانی برای رفتن به خلسه در نظر بگيريد که در شرايط متعادل باشيد و فرصت کافی برای انجام تمرين داشته باشيد.
 2- بر روی زمين دراز بکشيد و دستهای خود را در کنار بدن قرار دهيد. ( می توانيد روی يک صندلی مناسب خود را رها کنيد)
 3- بدن خود را رها کنيد بطوری که هيچ قسمت از بدن شما منقبض نباشد.
 4- قبل از شروع تمرين به خود ياد آوری کنيد که با هر شمارش معکوس آرامش و رهايی شما بيشتر میشود و با رسيدن به عدد يک شما در خلسه ای مناسب قرار میگيريد و کاملا آماده انجام تلقينات هستيد.
 5- تنفس عميق و آرام با توجه بر دم و بازدم انجام دهيد.
 6- شمارش معکوس را از 20 تا 1 انجام دهيد. هر عدد را در ذهن خود مجسم کنيد، لحظه ای خيره به آن نگاه کنيد و سپس به عدد بعدی برويد.
 7- تلقينات مورد نظر را انجام دهيد.
 8- با چند نفس عميق، آرام آرام به حالت طبيعی برگرديد.
 قبل و بعد از تمرين به خود تلقين کنيد که در تمرينات بعدی با شمارشهای کمتر و در زمان کوتاهتری به خلسه های عميق تر خواهيد رفت

خلسه از نظر كیفیت به دو نوع مثبت و منفی تقسیم می‌گردد. خلسهٔ مثبت همراه با آرامش، نفس‌های عمیق و شمرده و ضربان قلب آرام است. خلسهٔ منفی با اضطراب، تنفس سطحی و تند، ضربان قلب تند و سریع، خشك شدن دهان، بعضاً سیخ شدن موهای پوست و انقباض مثانه همراه می‌باشد. خلسهٔ مثبت بسیار مفید بوده، با تكنیك‌های متافیزیك قابل حصول است و استفاده‌های فراوان دارد. خلسهٔ منفی بسیار مضر بوده به‌صورت ارادی توسط شخص و یا در بیشتر موارد به‌صورت ناخواسته توسط دیگران برای شخص ایجاد می‌شود و آسیب‌های فراوان به‌دنبال دارد.
 برای مثال حالت جذبه‌های خاصی كه به عرفا دست می‌دهد، نوعی خلسهٔ مثبت و عالی مرتبه است. این نوع خاص از خلسه به‌دلیل اشتیاق فراوان به حضرت حق‌تعالی و در اثر اخلاص و معرفت حاصل می‌شود. این خلسه‌های عرفانی و الهی در كسانی ایجاد می‌شود كه مؤمن، عابد، زاهد و عارف باشند، هر یك از این چهار مرحله پیش‌نیاز و مقدمهٔ مرحلهٔ بعدی است و نمی‌شود بدون طی سه مرحله اول به مرحلهٔ آخر - یعنی عرفان - رسید.
 در عصر جدید شاهد ظهور عرفایی هستیم كه بدون طی این مراحل به عرفان رسیده‌اند! از ابتدایی‌ترین احكام دین بی‌اطلاعند! مدعی رفتن در خلسه و یكی شدن با خدا هستند! از همه جالب‌تر آنكه خود ادعا می‌كنند كه عارف هستند! این گونه افراد یا در توهم، گمراهی و بی‌خبری گرفتار شده‌اند و فكر می‌كنند كه به‌جایی رسیده‌اند، یا خود نیز می‌دانند كه خبری نیست و به‌جایی نرسیده‌اند و فقط دكانی باز كرده‌اند تا امورات دنیایی خود را سپری كنند. در هر صورت این‌گونه افراد سبب انحراف دیگران به‌خصوص جوانان و نوجوانان آن هم به اسم معنویت می‌شوند. خداوند تبارك و تعالی ما و ایشان را هدایت فرماید(انشاءا..).///////

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: